Data wyprawy: 2018-05-12


Dwa tunele wydrążone równolegle do siebie – pierwszy przed rokiem 1880 , drugi w latach 1909-11, kiedy modernizowano infrastrukturę kolejową i dobudowywano drugi tor. Obecnie to jedyny czynny dwutorowy i drugi pod względem długości tunel, na tej pięknej linii. Znajduje się pomiędzy dawną stacją w Bartnicy, a przystankiem osobowym Świerki Dolne.. Tunele biegną około 70 m poniżej wierzchołka.
Linia łącząca Wałbrzych Główny z Kłodzkiem Głównym liczy sobie 52 km. Na jej siedemnastokilometrowym odcinku wybudowano łącznie trzy pary tuneli. Najbliższy Wałbrzychowi i jednocześnie najdłuższy spośród nich (1603 m) jest tunel pod Wołowcem . Środkowy (pomiędzy Jedliną a Głuszycą) – wybudowany pod górą Sajdak – 337 m. Tunel pod Świerkową Kopą mierzy ponad 1170 m Wybudowano go pomiędzy miejscowościami Bartnica i Świerki Dolne.
Ciekawostka historyczna:
28.01.1945 w tunelu pomiędzy Bartnicą a Świerkami doszło do awarii niemieckiego pociągu przewożącego rannych i sprzęt wojskowy. Od całego składu odpięły się (lub wg. niektórych źródeł zostały odpięte) dwa ostatnie wagony i potoczyły się po naturalnym w tym miejscu spadku terenu. Mimo, że przytomnie skierowano je na wznoszącą się lekko w górę bocznicę, nie udało się ich wyhamować. Zginęło ok.60 osób – dokładne dane nie są znane. W wprawie wzięli udział. Grzegorz Karkos, Paweł Wasilewski, Andrzej Boczek i Sławomir Tarnowski