Data wyprawy: 2015-01-17


Niezwykły most na rzece Odrze w pobliżu miejscowości Stany powstał w 1907 roku w czasie budowy linii kolejowej Nowa Sól – Wolsztyn .Został zbudowany przez firmę Beuchelt z Zielonej Góry, otwarty wraz z odcinkiem Konotop – Otyń w roku 1908. Zamknięcie odcinka Wolsztyn – Nowa Sól dla ruchu pasażerskiego nastąpiło w 1994.
Specyficzną konstrukcją mostu jest „kratownica Langera”. Na obu końcach mostu na filarach umieszczono w celu zabezpieczenia po dwa zespoły dwupiętrowych ceglanych strażnic – blokhauzów w formie neogotyckich wież, w których znajdowały się liczne otwory strzelnicze. Dwupiętrowe budynki umieszczone po obu stronach toru miały między sobą komunikacje naziemną (na wysokości toru) jak i podziemną. W kondygnacji przyziemnej mieściły się także, oprócz pomieszczeń bojowych, pomieszczenia socjalne i magazyny. Miały też własne ujęcia wody ze studni. Druga kondygnacja pełniła tylko funkcje bojowe. Komunikację między kondygnacjami zapewniała metalowa drabina. Dzięki temu w razie ewentualnych napadów – kolej mogła być dobrze strzeżona. Dnia 3 lutego 1945 roku Niemcy wysadzili środkowe przęsło mostu by uniemożliwić przeprawy radzieckim jednostkom. Po 1955 roku most kolejowy został odbudowany w pierwotnej postaci. Most w Stanach posiada najdłuższe przęsło nurtowe w Polsce – 100, 01 m.
Niezwykły most odwiedzili: Paweł Wasilewski, Wojtek Piekarz, Karol Kubasik, Robert Strug i Sławomir Tarnowski